ترخیص گمرکی

در این بخش از سایت، به بررسی جامع دستورالعمل‌ها، بخشنامه‌ها و قوانین مربوط به ترخیص گمرکی پرداخته‌ایم. همچنین آموزش‌های کاربردی در زمینه فرآیند ترخیص کالا در اختیار شما قرار گرفته است. این بخش به‌صورت روزانه به‌روزرسانی می‌شود تا جدیدترین اخبار و اطلاعات مرتبط با ترخیص گمرکی را در اختیار شما قرار دهد. شما می‌توانید از طریق بخش نظرات با متخصصان ما در ارتباط باشید یا در قسمت مشاوره گمرکی، با مشاوران و کارشناسان مورد نظر خود تماس بگیرید. وب‌سایت آیکسپورت همواره تلاش می‌کند تا تجارت شما را به شکلی ایمن، موفق و پایدار هدایت کند و معرفی شرکت‌های معتبر و موفق را به عنوان یکی از ماموریت‌های اصلی خود در نظر دارد.

فرایند ترخیص کالا از گمرک ایران به‌طور خلاصه شامل مراحل زیر است:

  1. ثبت سفارش و دریافت مجوزها: واردکننده باید کالا را ثبت سفارش کرده و مجوزهای لازم از سازمان‌های مربوطه را دریافت کند.
  2. ورود کالا به گمرک و اظهارنامه گمرکی: پس از ورود کالا به گمرک، اطلاعات مربوط به کالا در سامانه گمرکی (پنجره واحد تجارت فرامرزی) ثبت و اظهارنامه تکمیل می‌شود.
  3. کنترل و بررسی اسناد: گمرک اسناد ارائه‌شده (فاکتور، بارنامه، گواهی مبدأ، مجوزها و…) را بررسی می‌کند.
  4. ارزیابی کالا: کارشناس گمرک با بررسی فیزیکی کالا، مطابقت آن با اسناد را تأیید می‌کند. در برخی موارد، کالا به مسیرهای سبز، زرد یا قرمز ارجاع داده می‌شود.
  5. محاسبه و پرداخت حقوق و عوارض گمرکی: میزان حقوق گمرکی و مالیات بر اساس تعرفه‌ها محاسبه و پرداخت می‌شود.
  6. صدور مجوز خروج کالا: پس از انجام تشریفات و تسویه حساب، گمرک مجوز خروج کالا را صادر می‌کند.
  7. ترخیص کالا: کالا از گمرک خارج و به مقصد نهایی حمل می‌شود.

این فرآیند مستلزم دقت در تهیه اسناد و رعایت قوانین و مقررات گمرکی است.

نحوه ترخیص کالاهای دارای کارت بازرگانی ابطال ، منقضی یا تعلیق شده

پیرو بخشنامه های شماره ۱۴۰۲/۵۱۱۸۴۸ مورخ ۱۴۰۲/۰۴/۲۰ موضوع نحوه ترخیص کالاهای.دارای کارت بازرگانی ابطال، منقضی یا تعلیق شده، بدینوسیله.مواردی به شرح ذیل اعلام می گردد لازم است.گمرکات اجرایی با استفاده از دسترسی.موجود در سامانه جامع امور گمرکی اقدامات لازم.جهت.اظهار و ترخیص کالاهای.حائز شرایط بعمل آورند:

الف- با عنایت به نامه های.شماره ۱۲۴۸۹۵۸ مورخ ۱۴۰۲/۰۷/۲۵ دفتر مقررات.صادرات و واردات سازمان.توسعه تجارت ایران (تصویر.پیوست) از تسهیلات.موضوع.بخشنامه صدرالاشاره برای.ترخیص.اقلام ثبت سفارش های است که در زمان.اعتبار کارت بازرگانی صادر و دارای.کد ساتا بوده همچنین.یکی از شروط زیر را نیز داشته باشد:

بارنامه آنها در زمان اعتبار ثبت سفارش.صادر گردیده باشد

کالای آنها در زمان اعتبار ثبت سفارش به گمرکات کشور رسیده باشد ودارای قبض انبار معتبر از اماکن گمرکی باشد

ب– براساس نامه.شماره ۲۶۳۶۴۷۱ مورخ ۱۴۰۳/۲/۱۲ دفتر مقررات.صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت (تصویر پیوست) در خصوص.شمول تسهیلات یاد شده برای کالاهای تجاری.تخلیه شده در مناطق آزاد و ویژه سراسر.کشور چنانچه.دارای شرایط تبصره «۵» ماده «۱۱» آئین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات باشند با رعایت.سایر مقررات و ضوابط.جاری اقدام لازم.صورت پذیرد.



تعلیق مصوبه‌ی افزایش تعرفه‌ انبارداری کالا در بنادر کشور

پس از پیگیری در شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش‌خصوصی تهران:

 

آقای هومن حاجی‌پور با اعلام اینکه طبق این مصوبه، افزایش نرخ انبارداری.کالا در تمامی بنادر کشور از تاریخ ۱۴۰۳/۰۴/۰۳ متوقف شده و مبالغ اضافه دریافتی.هزینه انبارداری که از این تاریخ به بعد، از صاحبان کالا دریافت شده، مسترد می‌شود، تصریح کرد که بر اساس.این دستورالعمل.جدید، موضوع.افزایش.تعرفه انبارداری کالا، از تاریخ سوم تیرماه امسال تا زمان تعیین تکلیف نهایی در ستاد اقتصاد دولت، متوقف شده‌است.

 

حاجی‌پور با یادآوری اینکه مسئله و چالش افزایش قیمت هزینه.انبارداری در بنادر طی چند.ماه اخیر مشکلات و نگرانی‌هایی را برای فعالان اقتصادی ایجاد.کرده بود، افزود:

این مسئله از سوی.چندین تشکل و نیز فعالان اقتصادی با اتاق تهران و دبیرخانه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش‌خصوصی در میان گذاشته شد و پس از طرح در جلسات.کارگروه شورای گفت‌و‌گوی.دولت و بخش‌خصوصی استان تهران و نقد و بررسی آن از سوی فعالان.اقتصادی و کارشناسان اتاق بازرگانی تهران و با حضور.نمایندگانی از دستگاه‌های دولتی مربوطه، جهت بررسی دقیق‌تر و تعیین تکلیف پیرامون این چالش، طی نشست شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش‌خصوصی استان.تهران و با حضور استاندار.تهران در مقام رئیس این شورا، رئیس اتاق تهران به عنوان.دبیر شورا و جمعی از مسئولان دولتی و همراهی.نمایندگان تشکل‌ها و فعالان بخش‌خصوصی به عنوان منتقدان مصوبه.سال گذشته.سازمان.بنادر و دریانوردی، مورد.بحث و بررسی قرار گرفت.

 

وی در همین رابطه، خاطر نشان کرد که افزایش تعرفه و هزینه انبارداری.کالا در بنادر و متعاقب آن، رسوب محموله‌ها و کالاهای وارداتی به دلیل.عدم توانایی پرداخت افزایش.هزینه‌های این بخش از سوی صاحبان کالا، مشکلات عدیده‌ای را برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده بود، یادآور شد که با پیگیری تصمیمات.اخذ شده در شورای.گفت‌و‌گوی دولت و بخش‌خصوصی استان تهران، مصوبه مربوط به افزایش تعرفه انبارداری کالا، از سوی.هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی.مورد.بررسی مجدد قرار گرفت و سرانجام از سوی این سازمان مصوب شد تا زمان تعیین‌تکلیف تعرفه این بخش در ستاد.اقتصادی.دولت، افزایش تعرفه و هزینه انبارداری‌ها از تاریخ ۱۴۰۳/۰۴/۰۳ متوقف شده و پرداخت‌های.اضافی از این تاریخ به بعد که از سوی.صاحبان کالا صورت گرفته، مسترد شود.

پیمایش به بالا