اتاق بازرگانی ایران با پیشینهای حدود ۱۳۰ ساله، یکی از نهادهای مهم اقتصادی کشور است. تأسیس اولیه این نهاد به سال ۱۳۰۵ بازمیگردد که بهعنوان «اتاق تجارت» شروع به کار کرد. در سال ۱۳۲۰، این مجموعه به «اتاق بازرگانی» تغییر نام داد. سپس در سال ۱۳۴۸ با اضافه شدن صنایع و معادن، به «اتاق بازرگانی، صنایع و معادن» تبدیل شد و در سال ۱۳۹۰، با اضافه شدن بخش کشاورزی، به نام فعلی خود، یعنی «اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران» رسید.
اتاق بازرگانی ایران، با توجه به نقش محوری خود در توسعه اقتصادی، از طریق مشاوره، حمایت از صادرات، برگزاری نمایشگاهها و تعامل بینالمللی، بستری مناسب برای رشد و تقویت بخش خصوصی فراهم میکند و بهعنوان پل ارتباطی بین دولت و بخش خصوصی، به ارتقای جایگاه اقتصاد ملی کمک میکند.